Ålder: 16

Födelsedag/Stjärntecken: 3 mars/fiskarna

Familj: Mamma Marie-Louise, pappa Jan, storasyster Magdalena, storebror Henrik.

Civilstånd: Singel.

Bor: Mjölby.

Uppvuxen i: Mjölby.

Jag jobbar som/studerar till: Går första året av teknikprogrammet på gymnasiet.

Mitt största intresse förutom musik: Umgås med folk, slappa och konsumera socker-, koffein-, salt- och fetthaltiga substanser.

En person som betytt mycket för min musikaliska utveckling: Brorsan. Henrik har både inspirerat och lärt mig mycket.

Mitt första framträdande: Mitt första riktiga framträdande på scen var i kvarnparken i Mjölby med mitt dåvarande band när jag var runt 10 år.

Varför jag sökte till Idol: För att det är en sån enorm möjlighet, för att folk har tjatat på mig och för att det verkade kul att vara med. Och det är det verkligen!

Den här låten sjöng jag på första Idol-audition: The Drugs Don’t Work, en skitbra låt av The Verve.

Varför kommer jag att vinna Idol 2008: För att jag alltid kommer se till att ha kul på scenen. Det smittar av sig!

Ett instrument som jag kan spela: Gitarr.

Ett instrument som jag skulle vilja lära mig spela: Säckpipa, såklart!

Min favorit i Idol-juryn: Anders Bagge.

Min favorit bland de tidigare Idol-deltagarna: Amanda Jenssen! Hon har inte bara en bra röst, hon är också en riktig artist med mycket personlighet.

Min favoritartist: David Bowie! Han håller alltid i längden.

Om jag skulle återfödas som en artist skulle jag vara: Återfödas?

Den här artisten/skådespelaren skulle spela mig i filmen om mitt liv: Jack Black

Världens bästa låt:Kommer förhoppningsvis att skrivas av mig. Annars så vet jag inte vilken låt jag ska välja. Det finns ju så många som är otroligt bra!

Den första skiva jag köpte: Ingen aning faktiskt, haha.

Favoritfilm: Team America. Den är sådär härligt politiskt inkorrekt!

En bra bok: Ondskan av Jan Guillou.

Favoritmat: Min mammas köttbullar är himmelska! Och pizza. Hawaii med mycket tabasco ska det vara.

Jag klär mig helst i: Lite rockiga kläder, det trivs jag bäst i.

Favoritfärg: Svart, vit och silver.

Favoritskämt/historia:
Två jägare är i skogen när en av dem plötsligt rasar ihop. Han verkar inte andas och bara ögonvitorna är synliga.
Den andre tar fram sin mobil, ringer
112 och flämtar:
- Min kamrat är död. Vad ska jag göra?
Mottagaren försöker lugna honom:
- Ta det lugnt. Först måste du förvissa dig om att han verkligen är död.
Det blir tyst och ett skott hörs.
Sedan kommer mannen tillbaka:
- Fixat. Vad gör jag nu?

Det finns tre typer av människor: De som kan räkna och de som inte kan.

Om jag vann en miljon kronor skulle jag: Köpa ny mobil, för kameran har slutat fungera på min nuvarande efter att jag glömde den några timmar i ösregn en gång.

Så här ser mitt liv ut om fem år: Jag är internationellt känd musiker som bor centralt i Stockholm och har en liten sommarstuga vid Skottlands kust.

Därför ska svenska folket rösta på mig i höst: Antagligen för att de tycker om mig. Det vore ju lite knasigt om de inte tycker om mig men röstar ändå, liksom.

-----------------------------------------------------------

kolla på denna:

http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.599787&renderingdepartment=2.19545