Taizé 2010.

Taizé-fenomenet är svårt att förklara. Själva Taizé är en by som ligger på ett berg i södra Frankrike. Nu har byn förvandlats till en form utav "klosterläger". Till Taizé strömmar folk, mestadels ungdommar, året runt. Under sommaren är det dock flest folk, runt 3500 nya/vecka. Det är folk från massa olika länder i världen, fast främst ifrån Europa. När vi var där var det flest svenskar, portugiser, italienare, österrikare & tyskar, men det varierar från vecka till vecka.

I Taizé lever man enkelt. Man har ingen elektronik (förutom mobiler och kameror), man sover i tält, man äter ganska sällan, man har ingen kontakt med omvärlden, man har gemensamma toaletter+duschar, man går på 1timmes gudstjänst tre gånger om dagen, osv osv. Dessutom har man bibelstudier varje dag. Det låter verkligen inget vidare, det tyckte i varje fall inte jag... Men hjälp vad fel jag hade!

Taizé var helt och hållet underbart. Istället för bibelstudier så hade vi Standup (munken som undervisade oss var roligast i Taizé). Man blev indelade i grupper med folk från olika länder, jag själv hamnade med 3 tyskar, 2 österrikare, 2 norrlänningar & 2 awesome svenska ledare!

Schemat för dagarna såg ungefär ut såhär:
- först var det gudstjänst och sedan baguette till frukost
- bibelstudier/standup med vår broder (=munk)
- man gick till grupperna och snackade, körde lekar, lärde känna varandra
- middag + gudstjänst
- chill i tältbyn
- städning med gruppen/lek med gruppen
- chill i tältbyn
- kvällsmat + gudstjänst
- sen gick man till Oyak!

Oyak kanske bör förklaras. Det var ett kvällscafé man hängde på på kvällen. Man körde massa utländska lekar, sjöng allsång och snackade med random folk! Det var ganska galet, och helt klart det bästa i Taizé.

Nä nu ljög jag. Oyak var inte det allra bästa med Taizé.
Det bästa var atmosfären
. Den var så öppen. Helt plötsligt hände det att random folk kom fram och pratade med en. Man fick mycket lättare kontakt med människor där än man får här hemma. Allt var mycket lättare i Taizé, inget var jobbigt. Samhället var öppet. Alla var glada.

Detta saknar jag något enormt!
Jag skulle hur gärna som helst åka tillbaka nästa år.
Det jag trodde skulle bli en hemsk vecka, det blev fullkomligt underbart.
Vi hade så satans roligt i Taizé.


Taggade på den 24 timmar långa bussresan!


Mitt och Mikki's vackra hus, uppsatt med silvertejp. Öh


Älskade broder Maxime (standup-komikern)


Min fina grupp - wonderbar!


Hänga upp tvättlina, det fixar smurfen!


Chill såklart!


Den ROLIGA tysta dalen... -.-


Mysvattnet i Tysta dalen.


fina Mikki!


Taizéposen for heavens sake!


Åhh så bra Taizé var. Jösses Gösta!

Kommentarer
♥ Mikki

Ååh vi ska övertala dom att åka nästa år också!!! :D såå fucking wonderful va det! =D pözz på´t

2010-08-20 @ 15:51:17
♥ Anonym

2010-08-20 @ 17:17:52
♥ diana

OMMGG var ni i frankrike??? feeooo :( ja vill också dit, huhu* âja men ni såg ut att ha dt kul jue ^^

2010-09-02 @ 21:11:07
♥ Svar till Diddi;

JA DET VAR VI :D

uuunderbart.

//Zusanna

2010-09-03 @ 19:38:31
URL: http://zusannas.blogg.se/
♥ Elsa Swärd Brattström

Taizé är då inte lätt att förklara, men du gör det skitbra!! det var kanske därför jag kände igen dig när du kommenterade och jag kikade in på din blogg, jag kanske hälsade på dig där någonstans i röran förra året (?) . Jag ska dit nästnästa vecka och jag längtar såååå, bästa platsen på jorden - utan tvekan. Taizé i mitt <3. Och broder Maxime såklart!

2011-07-27 @ 16:58:43
URL: http://lebbigt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-post:

Din Blogg: (om du har)

Det du vill säga:

Trackback
RSS 2.0