Twilight = HP? Absolutley not.

För ett tag sedan läste jag världens mest otroliga, fantastiska bokserie. Fyra böcker på engelska, 'The Twilight Sagas', som handlar om Bella som blir kär i den mystiske Edward. Jag satt och läste hela dagarna, förtrollad av de vackra varelserna. Dragningskraften var helt enkelt så stark att jag kunde sitta på samma fläck i fem timmar. Alltså allvarligt, jag tänkte inte på något annat under den tiden i livet. På morgonen läste jag till frukosten, i skolanblev det tid till att läsa på rasterna och när jag kom hem satt jag hela kvällen.
 
Men det finns en sak som stör mig. Vänder man på den sista boken så står det med vit liten text:

"Move Over, Harry Potter",


och något namn på en amerikansk tidning. Det är det som gör mig så arg. Vad då "move over"? Visst, 'Twilight'-böckerna är grymma. Men det gör inte att det är något fel på 'HP' för det. Och vad då "move over", menar de att 'Harry Potter' har mött sin jämnlike, eller vad?
 
För det första, 'Twilight' är en kärlekshistoria medans 'Harry Potter' handlar om en trollkarls uppväxt. För det andra, "varelserna" i böckerna ingår inte ens i samma kategori. För det tredje, det är helt olika böcker! Att jämföra dem är som att jämföra 'Narnia' med 'Shall we dance?' eller 'HSM' med 'Nalle Puh'. Så sjukt irriterande!
 
Men jag antar att de egentligen menar att 'Twilight' är den nya stora bästsäljaren inom fantasyn. Och det har de ju lite rätt i. Men jag tror ändå ingen kan bli större än 'HP'.
 
Den egentliga anledningen till att 'Twilight' är så populär och håller mig vaken till ett på en vardagsnatt? Tja, kanske för att Edward är en wampyr...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
By: Zusanna, min svenska-krönika : ]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-post:

Din Blogg: (om du har)

Det du vill säga:

Trackback
RSS 2.0