öppna dina ögon och agera.

Idag är det tydligen förintelsens minnesdag. JAG BRYR MIG VERKLIGEN. Not.

Nu får ni inte tro att jag tyckte att jude-utrotingen var bra. Nej nej nej. Jag tycker att det är så fel och så hemskt och så äckligt att det inte är sant. Men förstå mig när jag säger att jag har tröttnat på att höra om skiten. Förintelsen hit och förintelsen dit, Hitler här och Hitler där. Visst är det en viktig del av vår historia som vi absolut inte får glömma bort. JAAA vi fattar att det var hemskt. JAAA vi tror på att det har ägt rum. NÄÄÄ det får inte hända igen.
Vi har hört det nu.

"Kom ihåg att systematisk utrotning av en grupp människor inte får upprepas! Vi måste göra allt för att förhindra detta!"
Det är skrattretande hur naiv och glömsk människan är.
För sanningen är den att historian har upprepat sig. Kanske inte på exakt samma sätt, men systematisk utrotning av folk-grupper har skett så sent som på 90-talet. För femton år sedan var det folkmord i Rwanda. Det uppstod en konflikt mellan de två största folk-grupperna i landet. Den ena gruppen bestämde sig för att färdas från by till by och mörda alla invånare som hörde till den andra gruppen. Folket i Rwanda hade inte tillgång till coola vapen, men det går lika bra att döda med machetes.
Folkmordet i Rwanda höll på i flera månadre, inför världens ögon.

Världen var fullt medveten om det som skedde. I tidningar skrevs det om kaoset i Rwanda. På nyheterna pratades om Rwanda. Men var det någon som på allvar försökte att stoppa händelserna? Nej just det. Ingen vågade.

Människan säger "lär av dina misstag och gör inte om samma sak igen".
Sedan glömmer människan vad den har sagt och gör om samma sak igen.

Se dig om i världen.
Jag kan slå vad om att folkmord/förtryck av folkgrupper sker NU.
Vad gör vi för att stoppa detta? Just det. Ingenting. Vi vågar inte göra något, vi orkar inte göra något, så vi ignorerar hemskheterna istället. Det blir smidigast för alla (förutom offren).

Förintelsen var hemskt hemsk, men håll med om att den är på gränsen till lika söndertjatad som World Trade Center -incidenten.

Västerlänningar i ett nötskal: Hemskheter som sker varje dag, de kan man ignorera. Endast ett fåtal hemskheter (de som drabatt västvärlden) är värda att minnas och diskuteras. Om och om igen. Och igen.

Kommentarer
♥ Matilda M

ååh håller med. Fy på oss västerlänningar >_<

Mest uttjatade "hemskhet" ever = Word Trade Center. asså orkar inte lyssa mer på USAs skit. Det finns ett liv utanför det landet också. :<

2011-01-28 @ 14:19:34
URL: http://matildamodigh.blogspot.com/
♥ Emma Damm Drawings

Jag vet.. jag känner precis samma sak.. det är förjäkligt. Orättvist med tanke på att hon härmat mig från dag 1. kram

2011-01-28 @ 18:06:05
URL: http://emmadamm.blogg.se/
♥ En pojke

Folkmordet i Rwanda ägde rum 94, 17 år sedan, inte 15, ville bara påpeka det. Och jag vet inte om det var systematisk utrotning, det var mer bara huturna som inte gillade tutsierna och råkade få en massa machetes från Frankrike som tydligen hade ett flera lagerhus stort överskott på sådana.

2011-01-29 @ 19:28:40
♥ En annan pojke

jag vet att det var 94, bara avrundade lite.

jag vet också att det visst var systematisk utrotning, jag har läst en hel del om detta.

2011-01-29 @ 20:27:12

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din E-post:

Din Blogg: (om du har)

Det du vill säga:

Trackback
RSS 2.0